دکتر امیر دریانی

6 نکته مراقبتی بعد از جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی زیبایی پلک نیز همانند هر جراحی زیبایی دیگری نیاز به سپری کردن دوره نقاهت و بهبود بعد از جراحی دارد. هرچند این جراحی جز جراحی‌های سنگین محسوب نمی‌شود و نیاز به بستری چند روزه در بیمارستان ندارد. ولی به هرحال برای رسیدن به نتایج دلخواه بعد از جراحی، باید به مراقبت‌ها و توصیه‌های جراح پلاستیک عمل کنیم.

در واقع مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی پلک شامل موارد و کارهایی می‌شود که انجام دادن آن ها به بهبود سریع‌‌تر شما کمک می‌کند. در مطلب زیر به چند نکته مهم در این زمینه میپردازیم. در ادامه از جمله تاثیرگذارترین نکات در رضایت بخش بودن نتیجه بلفاروپلاستی اشاره خواهیم کرد. توجه به این نکات در سریع تر و بهتر سپری شدن دوران نقاهت بعد از این جراحی زیبایی نیز بسیار موثر هستند.

شرایط بعد از جراحی زیبایی پلک

زیباجو با صلاحدید جراح و شرایط فرد، یک شب در بیمارستان بستری می‌شود. ممکن است در روزهای اول بعد از عمل، ناراحتی و درد در ناحیه چشمانتان احساس کنید اما این درد به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

معمولا در جراحی زیبایی پلک از بخیه های جذبی استفاده شده و نیازی به کشیدن بخیه‌ها نمی‌باشد اما چنانچه بخیه ها از نوع جذبی نباشند باید حدود یک هفته بعد برای کشیدن بخیه پلک به مطب جراح پلک خود مراجعه نمایید.

زمانی که شرایط زیر را دارید فورا به جراح خود اطلاع دهید.

  • چشم‌ها شروع به خونریزی کنند.
  • در تنفس مشکل داشته باشید.
  • درد قفسه سینه داشته باشید.
  • درد ناگهانی یا شدید در چشم
  • مشکل بینایی بدتر شود یا بینایی خود را از دست دهید.
  • بخیه‌ها باز شوند.

در چند هفته‌ی اول بعد از جراحی زیبایی پلک، چشم‌ها نسبت به نور، وزش باد حساس می‌شوند. بهتر است از محافظ مخصوص چشم استفاده کنید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. به مدت یک سال، زخم جراحی را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

بهتر است برای بیرون رفتن، از کرم ضدآفتاب و عینک استفاده کنید. بعد از گذشت یک هفته، می‌توانید از کرم‌ها و مواد آرایشی برای پوشاندن کبودی ها استفاده کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی پلک

مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی پلک بلافاصله بعد از اتمام جراحی شروع می‌شود و فرد برای دریافت نتایج مطلوب بهتر است در انجام مراقبت‌ها تمام تلاش خود را بکند. همانطور که می‌دانید جراحی زیبایی پلک مستلزم دقت و تجربه بالای جراح، استفاده از ابزار دقیق و روش‌های نوین برای پیشگیری از هرگونه عارضه است. پس در انتخاب جراح پلک خود توجه و دقت کافی را داشته باشید.

ممنوعیت استفاده از لنز

در هفته‌ی اول بعد از جراحی زیبایی پلک، بیمار باید از انجام هرگونه فعالیتی که ممکن است باعث خشکی چشم شود از جمله خواندن، تماشای تلویزیون، استفاده از لنز و خیره شدن به صفحه کامپیوتر اجتناب کند. برای کاهش تورم و کبودی بیمار باید سرش را تا حد ممکن در چند روز اول جراحی، بالا نگه دارد. بیماران ممکن است در حدود روز دهم دوره نقاهت بتوانند فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرند.

استفاده از کمپرس سرد و گرم بعد از جراحی زیبایی پلک

بهترین روش برای کاهش تورم و پیشگیری از خونریزی، استفاده از کمپرس سرد تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی زیبایی پلک توصیه می‌شود. نحوه و مدت زمان استفاده از کمپرس به نظر جراح پلک بستگی دارد ولی به طور کلی در روز اول هرنیم ساعت به مدت ده دقیقه از کمپرس استفاده کنید. روز دوم به فواصل ۳ ساعت و روز سوم نیز هر دو ساعت به مدت ۱۰ دقیقه در زمان بیداری کمپرس را برروی زخم بگذارید.

مصرف داروها بعد از جراحی زیبایی پلک

قطره ها و پماد‌های چشمی تجویز شده را به منظور جلوگیری از خشکی چشم و عفونت به طور مرتب مصرف کنید. برای رفع احساس کشیدگی در پلک جراح پلاستیک معمولا پمادهای چرب کننده تجویز می‌کند تا درد و ناراحتی هنگام پلک زدن را کاهش دهد. همچنین آنتی بیوتیک‌هایی که به صورت موضعی و به شکل پماد بر روی بخیه‌ها و چشم‌ها مالیده می‌شوند، موجب تاری دید می‌شوند. استفاده از این پمادها تا چند روز بعد از جراحی نیز ادامه می یابد و تاری دید در این مدت طبیعی است. داروهای تجویزی جراح پلک نسبت به شرایط فردی بیمار دارد و به طور کلی قابل بیان نیست.

استراحت بعد از جراحی زیبایی پلک

ممکن است خوابیدن در این دوره مشکل باشد اما تأثیر بسزایی در بهبود بیمار دارد. ممکن است در هفته‌های اول احساس کنید که چشم‌هایتان به راحتی خسته ‌می‌شود پس در بین روز بعد از چند ساعت نشستن، چرت بزنید. هنگام استراحت و خواب به طرف پشت دراز بکشید، از چند بالش زیر سر خود استفاده کنید تا سر در زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به بدن و بالاتر از آن قرار گیرد.

این امر به بهبودی تورم پلک‌ها کمک می‌کند. به هنگام خوابیدن باید مراقب باشید پلک‌ها به بالش و زمین ساییده نشده و به آن‌ها فشاری وارد نگردد. تنها ۴۸ ساعت زمان نیاز است تا فرد بتواند به کارهای روزمره خود باز گردد پس در این مدت خوب استراحت کنید و از انجام اقداماتی مانند موارد زیر تا زمانی که جراح پلک برای شما مشخص می‌کند، اجتناب کنید.

  1. خم شدن
  2. گریه کردن
  3. کتاب خواندن
  4. استفاده از لنز
  5. تماشای تلویزیون
  6. فعالیت های ورزشی
  7. آرایش کردن چشم ها
  8. بلند کردن اجسام سنگین
  9. کار کردن با لپ تاپ ، کامپیوتر و موبایل

شروع کارهای روزمره بعد از جراحی زیبایی پلک

نسبت به شرایط بیمار و صلاحدید جراح پلاستیک پس از یکی دو روز می توانند مطالعه کرده یا تلویزیون تماشا کنند. پس از ۵ تا ۷ روز که همه بخیه‌ها برداشته شدند و محل زخم تقریبا جوش خورد می توان فعالیت های شغلی را از سر گرفت. از این زمان با صلاحدید پزشک می توان از مواد آرایشی برای پنهان کردن کبودی و محل برش استفاده کرد.

معمولا تا ۳ الی ۴ هفته پس از جراحی چشم ها به آفتاب،باد شدید و گرد و غبار حساس هستند. در این مدت بهتر است از یک عینک آفتابی بزرگ و یک کرم ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده کرد. تا ۴ الی ۵ روز بهتر است فرد فعالیت های خود را محدود کند و در حد امکان استراحت نسبی داشته باشد.

طی ۳ تا ۴ هفته‌ی اول بعد از جراحی، باید از هرگونه فعالیتی که باعث افزایش جریان خون به چشم‌ها می‌شود اجتناب کنید از جمله خم شدن، از فعالیت های سنگین (مثل خم شدن،برداشتن اشیا سنگین از زمین و ورزش های قدرتی) و حتی گریه کردن.

تغذیه بعد از جراحی زیبایی پلک

رژیم غذایی سالم و سبکی داشته باشید. در دو روز اول بعد از عمل از غذاهای نرم، مانند سوپ استفاده کنید تا علاوه بر تاثیر مثبت آن بر بدن و سیستم گوارش، درگیری و فعالیت عضلات صورت نیز کم باشد. از سبزیجات و میوه‌های تازه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید تا اثر دارو های مسکن، کم آبی یا دهیدراته شدن بدن و کم تحرکی را بر سیستم گوارش خود کاهش دهید.

مصرف مایعات را نیز فراموش نکنید. این دو، احتمال ایجاد لخته‌ی خون در بدن را کاهش می‌دهند و به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید تا سه هفته از مصرف الکل پرهیز کنید. همچنین از سیگار کشیدن و یا نزدیک شدن به فرد درحال سیگار کشیدن اجتناب کنید چرا که دود سیگار در روند بهبودی اثرات منفی بسیاری دارد.

جراحی زیبایی پلک

اقدامات بلافاصله بعد از جراحی زیبایی پلک

یکی از نکات مهم در این زمینه، توجه به این مورد است که بعد از جراحی برای مشاهده نتیجه حاصل از عمل و بهبودی عجله نکنید!! چرا که این اتفاق بعد از گذشت زمان مشخص میسر می‌گردد.

  • بهتر است یک فرد بالغ حداقل ۲۴ ساعت بعد از جراحی همراه با شما باشد.
  • از کیسه‌ی یخ بر روی ناحیه‌ی جراحی استفاده کنید.
  • اگر بطور ناگهانی از حالت خوابیده بلند شوید یا بنشینید ممکن است احساس سرگیجه کنید. بعد از جراحی اگر در حالت خوابیده هستید، قبل از ایستادن یک دقیقه بنشینید. به آرامی بایستید تا بتوانید تعادل خود را پیدا کنید. در صورتی که هنگام نشستن یا بلند شدن احساس سرگیجه داشتید، باید بلافاصله دراز بکشید تا احتمال غش کردن به حداقل برسد.

از بین بردن جای بخیه بعد از جراحی زیبایی پلک

هرچند اسکار و جای بخیه‌ها به تدریج از بین خواهد رفت. توصیه می شود برای تسریع در روند درمان جای بخیه عمل پلک، از پمادهای تجویز شده توسط جراح استفاده کنید.

علائم هشدار دهنده در دوره‌ی نقاهت جراحی زیبایی پلک

به طور کلی با رعایت توصیه ها و مراقبت‌های بعد از جراحی که توسط پزشک به شما داده می شود، دوره ی بهبودی و نقاهت را به سادگی پشت سر خواهید گذاشت. اما لازم به ذکر است که اگر در این مدت دچار علائم زیر شدید باید فورا پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • تورم و کبودی بعد از چند روز بهبود پیدا نمی کند یا زیاد تر می شود.
  • دچار درد شدیدی هستید که با مسکن و دارو‌های دیگر تسکین نمی یابد.
  • با مصرف دارو ها و قطره‌های تجویز شده توسط پزشک دچار حساسیت و واکنش های آلرژیکی مانند تهوع، استفراغ، لرز یا سردرد می شوید.
  • دچار تب بالای ۳۸ درجه شده اید.
  • از محل برش جراحی ترشحات زرد یا سبز رنگ و یا ترشحاتی با بوی نامطبوع خارج می شود.
  • خون ریزی از محل جراحی اتفاق بیافتد به طوریکه نتوان آن را بندآورد.
  • دچار بی حسی و بی حرکتی شده اید.
  • دچار مشکل در تنفس شده اید.

به جز مشاهده‌ی واکنش های شدید و مواردی از این دست، دوره‌ی نقاهت جراحی پلک با عمل به توصیه های مراقبتی جراح به خوبی سپری می‌شود.

عوارض جراحی زیبایی پلک

پلک‌ها بطور معمول سفت بوده و همراه با درد می‌باشند. در این دوران ممکن است مقداری قرمزی و التهاب در  اطراف نواحی برش وجود داشته باشد. میزان کبودی به نوع پوست و شرایط فرد بستگی دارد. هر گونه خشکی که در ناحیه چشم رخ می‌دهد را می‌توان با پمادی که جراح در اختیار بیمار قرار می‌دهد، تسکین داد.

آبریزش از چشم ها طبیعی بوده و امکان دارد میزان آن خیلی زیاد باشد. حتی ممکن است دچار تاربینی موقت شوید. بطور کلی، تاربینی یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی جراحی پلک است. که بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد. لازم به ذکر است که امکان دارد افراد بعد از بلفاروپلاستی به نور حساس باشند که این مشکل نیز بعد از گذشت چند روز رفع خواهد شد. بعد از جراحی ناهماهنگی بین دو چشم و یا ابروها طبیعی است و فرآیند ترمیم زخم‌ها نیاز به زمان دارد.