دکتر امیر دریانی

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی – 5 ناحیه از بدن

تزریق ژل

آنچه در این مقاله میخوانید:

شادابی پوست یکی از فاکتورهای زیبایی و جوانی به حساب می‌آید اما ممکن است پوست به دلایل مختلفی مانند بالا رفتن سن، ژنتیک، کاهش میزان کلاژن و الاستین پوست، مراقبت های نادرست و استفاده از وسایل آرایشی نامرغوب دچار خشکی شود. یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های جوانسازی پوست در چند سال اخیر تزریق چربی است.

تزریق چربی یک روش کم تهاجمی است و نیازی به بیهوشی نداشته و با بی حسی موضعی صورت می‌گیرد. زیباجویان برای از بین بردن چین وچروک پوست، برجسته کردن لب ها، جوان‌سازی پوست و… از روش تزریق چربی کمک میگیرند . دوره نقاهت تزریق چربی کوتاه مدت است و در صورتی که زیباجو مراقبت‌های لازم را رعایت کند، بهترین نتیجه را دریافت خواهد کرد.

نحوه انجام تزریق چربی

پزشک فوق تخصص زیبایی برای رفع چین و چروک صورت و بازسازی پوست مقداری چربی از بخش های مختلف بدن که چربی انباشته شده دارند مانند: ران، شکم،باسن و… استخراج میکند. چربی برداشته شده خام است و نمیتوان آن را استفاده کرد به طور مستقیم به محل مورد نظر تزریق کرد. ابتدا چربی با استفاده از تکنیک و ابزار‌های مخصوص خالص شده و از سلول های مرده جدا میشود. البته باید توجه داشت که سلولهای چربی بسیار حساس و آسیب پذیرند و این پروسه دقت بالایی را می‌طلبد. پس از آماده سازی چربی آن را به بخش های مورد نظر تزریق میکند.

نحوه انجام تزریق چربی

بایدها و نبایدها قبل از تزریق چربی

  • تا دو هفته آسپرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ژلوفن و این قبیل داروها را مصرف نکنید، چرا که احتمال خونریزی را در شما افزایش می‌دهد.
  • حداقل تا 6 هفته از مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید. مصرف دخانیات موجب کاهش سرعت بهبود زخم ها می‌شود.
  • قبل از تزریق چربی حتما آب و مایعات فراوان مصرف کنید.
  • در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما قبل از تزریق چربی به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی

کاهش درد و تورم

کبودی و تورم ناحیه تزریق شده امری طبیعی است و معمولا تا سه روز بعد از تزریق وجود خواهد داشت اما از روز چهارم به بعد به تدریج کاهش می‌یابد. میزان کبودی و تورم پوست متناسب با مقدار چربی تزریق شده است ولی به طور معمول 3 تا 4 هفته طول می‌کشد. برای کاهش تورم و کبودی بعد از تزریق باید به طور کامل استراحت کنید. معمولا، مدت زمان بهبودی نسبی ورم‌ها و کبودی‌ها بین ۷ الی ۱۰ روز است که ممکن است این مدت نسبت به شرایط زیباجو متغیر باشد.

استفاده از کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ در سه روز اول پس از تزریق چربی در کاهش تورم و کبودی و التهاب صورت و همچنین سردی یخ در سفت شدن منافظ پوست بعد از جراحی تاثیرگذار است.

هفته اول بعد از تزریق  چربی

  • باید محل برداشت چربى را با باند کشى و یا گن مخصوص بمدت دو هفته پوشاند این باند از افزایش تورم و کبودی جلوگیری می‌کند. همچنین سبب جمع شدن پوست و تسریع روند بهبودی می‌شود.
  • محل تزریق را بمنظور جلوگیری از جا به جایی چربی تزریق شده به مدت ۷ تا ۱۰ روز ماساژ ندهید.
  • اگر احیانا دچار درد و التهاب شدید و در محل برش‌ها شاهد خروج ترشحات بدبو و به رنگ زرد مایل به سبز، شدید به پزشکتان مراجعه کنید.

انجام کارهای روزمره

در طی دوره استراحت و نقاهت خود، از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به خم شدن یا وارد کردن فشار دارند، خودداری کنید، زیرا اینکارها می‌تواند باعث تشدید ورم صورت شود. بطور کلى در چند روز اول از کارسنگین منزل و خم شدن خودداری کنید.

حمام کردن بعد از تزریق چربی

استحمام کردن بعد از روز سوم بلامانع است ولی از تحت فشار قرار دادن و ماساژ دادن مناطق تزریق شده اکیداً خودداری فرمایید. تا دو هفته بعد از تزریق، از رفتن به سونا، جکوزی و… خودداری کنید. از قرار گرفتن طولانی مدت در آفتاب و استفاده از فضاهای گرم و حمام‌های طولانی مدت شدیدا بپرهیزید.

حمام کردن بعد از تزریق چربی

خوابیدن بعد از تزریق چربی

در چند روز اول بعد از تزریق چربی، در صورتی که تزریق در صورت انجام شده است، بهتر است به صورت طاقباز بخوابید و به کمک چند بالش سر خود را بالاتر از حد معمول ( حالت نیمه نشسته یا زاویه ۴۵ درجه)  قرار دهید. بهتر است برای تسریع روند بهبودی، به مدت دو هفته در این حالت بخوابید.

ورزش کردن بعد از تزریق چربی

از انجام ورزش شدید به مدت 4 هفته باید خودداری کنید در صورتی که عادت به ورزش کردن منظم دارید، بعد از 10 روز می‌توانید ورزش‌های سبک‌تری انجام دهید، ورزش‌های کششی سبک مانند پیاده روی آرام مانعی ندارد . راه رفتن آرام را در همان روزهای اول شروع کنید که اینکار از لخته شدن خون در پاها جلوگیرى کرده و تورم صورت را کاهش می‌دهد.

لباس مناسب

پس از تزریق چربی بهتر است تا چند روز از لباس های دکمه دار یا زیپی استفاده نمایید تا بدون برخورد با صورت قادر به تعویض آن باشید.

مصرف دارو

معمولا برای کنترل درد، فوق تخصص جراح زیبایی داروهایی مانند استامینوفن و یا ژلوفن را تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک خوراکی قبل و بعد از عمل تجویز می‌شود، که باید داروهای تجویز شده را سر وقت مصرف کنید. توجه داشته باشید که بدون مشورت با پزشک خود از هیچ دارویی استفاده نکنید.

آرایش کردن بعد از تزریق

معمولا، پس از گذشت ۳ هفته تمام کبودی و تورم از بین خواهد رفت و می‌توانید به راحتی از لوازم آرایشی استفاده کنید. البته، توصیه می‌شود به مدت ۱ الی ۲ ماه صورت خود را ملایم آرایش کنید تا پوست شما دچار التهاب و خارش نشود.

آرایش بعد از تزریق

مراقبت‌های بعد از تزریق در مناطق خاص بدن

مراقبت بعد از تزریق چربی به دست

اگر چربی در دست تزریق شود، باید از انجام کارهای غیر ضروری طی دو هفته پس از تزریق خودداری کنید. هرچه میزان حرکت دست‌ها کمتر باشد، میزان ماندگاری چربی بیشتر خواهد بود.

مراقبت بعد از تزریق چربی به ران

در صورتی که تزریق چربی در پاها و ران‌ها انجام شده باشد، از پیاده روی ساده و تردمیل، طی دو هفته‌ی اوّل خودداری کنید.

مراقبت بعد از تزریق چربی به باسن

از تحت فشار قرار دادن مناطق تزریق شده به مدت دو هفته خودداری کنید. اگر تزریق چربی درباسن انجام شده باشد، به پهلو و یا شکم بخوابید میتوانید با قرار دادن بالش در ناحیه‌ی کمر، از اصطکاک طولانی مدّت منطقه‌ی تزریق شده با تشک جلوگیری کنید، توصیه میشود به هنگام نشستن از بالشت حلقه‌اى بزرگ استفاده کنید تا چربى تزریق شده کمتر تحت فشار قرار گیردو آسیب نبیند.

مراقبت بعد از تزریق چربی به ساق پا

زیباجویانی که چربى را در ساق پا و یا مچ پا تزریق کرده‌اند بهتر است از سر پا ایستادن طولانى مدت پرهیز کنند چرا باعث تورم در ناحیه تزریق میشود و ممکن است ماه‌ها طول بکشد. در چنین مواردی توصیه می‌شود که به هنگام استراحت پاهاى خود را بالاتر از سطح نگه دارید.

نوشیدن آب کافی

بعد از تزریق چربی (به خصوص در روزهای اولیه) حتما مصرف آب خود را افزایش دهید.

به طور کلی مصرف مایعات پیشنهاد می‌شود. برای مثال آب آناناس و یا کمپوت آناناس می‌تواند به روند بهبودی تسریع بخشد. آناناس مملو از آنتی اکسیدان و ویتامین C و همچنین بتاکاروتن بوده که می‌تواند در کاهش عوارضی همچون درد و ورم موثر باشد. در ضمن مصرف مایعات نیز بسیار تاثیرگذار است و به فرد مراجعه کننده کمک می کند تا بتواند گرسنگی خود را در طول روز کنترل کرده و سوخت و ساز در بدن او حفظ گردد.

نوشیدن آب کافی

مصرف مواد غذایی که سرشار از ویتامین، پروتئین و مواد معدنی

استفاده از مواد مغذی (غلات، حبوبات، سبزیجات، جگر و ماهی) که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند،‌ بسیار مهم است. مواد غذایی پروتئین دار (تخم مرغ، ماهی، مرغ) می‌تواند به ترمیم بافت، ماهیچه ها و پوست کمک کند. ویتامین K باعث لخته شدن خون می شود و در سبزیجات سبز، جگر و ماهی وجود دارد. ویتامین D برای سلامتی استخوان و مغز و ویتامین های A و C نیز برای بهبودی سریع ایده آل هستند. همه این ویتامین ها، مواد معدنی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات های انرژی زا، می توانند به زیباجو در روند بهبودی پس از عمل کمک کنند.

مصرف چربی‌های سالم

چربی‌های سالم یا همان چربی های غیر اشباع که در دانه های روغنی و مواد غذایی مختلف وجود دارد را در رژیم غذایی خود بگنجانید. روغن زیتون، روغن نارگیل، مغز گردو، کره بادام زمینی، ماهی قزل آلا و تمام مواد غذایی‌ای که حاوی چربی سالم و از جمله امگا 3 موادی هستند که پس از تزریق چربی می توانید از آنها استفاده نموده و به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین مواد فیبردار مانند کلم بروکلی، تمشک، سیب و حبوبات، می تواند موثر باشد.

مصرف نمک خود را کاهش دهید

نمک باعث افزایش ورم و التهاب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که در دوره نقاهت (و حتی تا چند ماه پس از عمل) از خوردن غذاهای پرنمک و شور اکیدا خودداری کنید.

ممنوعیت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

حتما تا سه هفته مصرف دخانیات و مشروبات الکلی ممنوع می‌باشد. الکل به دلیل کاهش سطح گلبول‌های سفید خون نمی‌تواند زخم را در برابر باکتری و عفونت محافظت کند و به همین دلیل موجب کاهش روند بهبود زخم و همچنین سبب افزایش تورم و کبودی می‌شوند.

نکته : تزریق چربی به صورت (لب و گونه که به حرکات لب و فک مرتبط هستند) می‌تواند بر صحبت کردن و غذاخوردن تاثیرگذار باشد از این رو بهتر است تا 24 ساعت از مایعات استفاده کنید. همچنین استفاده از نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ توصیه نمی‌شود چرا که گرما موجب تشدید تورم می‌شود.

به طور کلی:

  • از خاراندن محل تزریق، ماساژ دادن، بند انداختن، لیف و کیسه کشیدن، با حوله فشار دادن، ماساژ و کرم زدن تا ۱۵روز خودداری نمایید. (به طور کلی هر کار که باعث دست کشیدن روی صورت می شود)
  • موضع در معرض گرما قرار نگیرد مانند نور مستقیم آفتاب، آشپزی و …
  • استفاده از غذاهای پرادویه و تند ممنوع است
  • خوردن فست فود یا غذاهای حاوی مواد نگهدارنده مطلقا ممنوع

خوردن چندین وعده ی غذایی کوچکتر در روز سبب می شود که فرد در طول روز سطح انرژی مناسبی داشته و بتواند به انجام فعالیت های روزانه بپردازد.

مشورت با بهترین دکتر تزریق چربی

مشورت با بهترین جراح زیبایی تزریق چربی

انتخاب بهترین جراح زیبایی تزریق چربی، از اساسی‌ترین تصمیمات انجام تزریق چربی می‌باشد. چرا که این تزریق یک اقدام بسیار ظریف و ماهرانه می‌باشد و حتما باید توسط یک شخص متخصص و باتجربه در این زمینه انجام شود.

در جلسه مشاوره حتما در مورد نحوه انجام این تزریق و مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی با دکتر صحبت کنید. چرا که مراقبت‌های قبل و بعد از عمل در کسب نتایج بهتر موثر است.

داشتن امکانات مجهز و پیشرفته در زمینه‌ی عمل‌های زیبایی و تزریقی یکی از فاکتورهای مهمی است که می‌تواند در انتخاب بهترین جراح زیبایی تزریق چربی تاثیر بگذارد.

برخی افراد بیش از حد لاغر هستند و به اندازه کافی چربی برای خارج کردن از بدن آن‌ها وجود ندارد. این افراد کاندید مناسب برای تزریق چربی نیستند. یکی از ویژگی‌های بهترین جراح زیبایی تزریق چربی، ارائه بهترین راه حل نسبت به شرایط بیمار است.